OK-opintokeskuksen koulutussuunnittelijat ovat koulutuksen
suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin asiantuntijoita. Jäsenjärjestöt, niiden
työntekijät sekä piiri- ja yhdistystason toimijat voivat osallistua
OK-opintokeskuksen järjestämiin koulutuksiin tai tilata OK-opintokeskukselta
kouluttajan kouluttamaan tietystä teemasta. Lisätietoja tilauskoulutuksestamme
löydät sivultamme http://www.ok-opintokeskus.fi/tilauskoulutus
Oulunsalon paloasemalle kokoontuui helmikuisena lauantaipäivänä SPEK:n koordinoimaan koulutukseen kuusitoista yksikönjohtajaa oppimaan uutta koulutussuunnittelusta ja
tilannejohtamisesta. Koulutuspäivä koostui kahdesta osa-alueesta, joista
koulutuksen suunnittelun liittyvästä sisällöstä ja toteutuksesta vastasivat
tilauskouluttajiksi yhdessä rekrytoidut Hanna ja Minna. Ennakkokysely
osallistujille kertoi, että kohderyhmä halusi tietoa ja ideoita koulutuksen
suunnittelun prosessista, osallistujien motivoinnista sekä uusia ideoita ja
vaihtoehtoja luennoinnille.
Oman koulutusosiomme aikana esittelimme käytännössä
erilaisia motivoinnin keinoja, annoimme vinkkejä keskustelunaloittamiseksi,
koulutuksen aikatauluttamiseksi ja rytmittämiseksi sekä pohdimme muun muassa perinteisen
opetustilanteen kääntämistä ylösalaisin ns.
flipped classroom- mallin mukaisesti. Rakensimme koulutustilanteen opettamamme
sisällön mukaisesti- koska tunnetusti osallistujan mielenkiinto alkaa hiipua
noin puolen tunnin sisällä luentotilanteen alkamisesta, rytmitimme päivää
erilaisilla harjoituksilla, yhteisellä keskustelulla ja pariporinoilla. Hyviä
ryhmäharjoituksia eri tilanteisiin löytyy OK-opintokeskuksen
verkkomateriaalista : Boksi-
työkaluja järjestökouluttajalle Kannattaa tutustua motivoiviin
harjoituksiin!
Edellä mainittu flipped classroom- idea eli oppimistilanteen
kääntäminen ylösalaisin herätti vilkasta keskustelua ja innostustakin. Tässä
mallissa on ideana se, että osallistujat saavat luento/alustusmateriaalin (videomateriaalit,
PowerPoint-diat, Word-tiedoston tms.) etukäteen kouluttajalta, tutustuvat
materiaaliin (esim. kouluttajan tekemien apukysymysten kautta) ja tulevat
koulutustilanteeseen omien ajatusten, ideoiden ja kysymysten kera. Kouluttaja
rakentaa lähiopetustilanteen keskustelevammaksi, jolloin oppiminen tunnetusti tehostuu.
Muita esille otettuja malleja olivat
ongelmalähtöinen oppiminen ja vastavuoroinen opettaminen. Lopuksi keskustelimme
lyhyesti sosiaalisen median hyödyntämisestä koulutuksessa- sosiaalisen median
mahdollisuudet yhteisöllisen oppimisen tukena ovat lähes rajattomat, mutta
nämäkin opetustilanteet tulee suunnitella huolella.
Koulutuspäivä oli antoisa myös kouluttajan näkökulmasta-
saimme kurkistaa itsellemme aika lailla tuntemattomaan pelastusmaailmaan ja
pohtia koulutuksen suunnitteluun liittyviä näkökulmia uusista lähtökohdista.
Kiitokset aktiivisille osallistujille! :)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Olemme iloisia kommentistasi!