keskiviikko 19. maaliskuuta 2014

Vinkkejä esitysmateriaalin laatimiseen


Esitys, luento, puhe, puheenvuoro, niiden tarkoitus on herättää kuulijassa mielenkiintoa ja innostusta. Niiden tavoitteena on jopa muuttaa totuttuja tapoja tai tarjota uusia vaihtoehtoja asioiden ymmärtämiselle. Yksinkertaisesti tavoitteena on, että kuulija oppii. Puheen rinnalle laadittu materiaali tukee näitä tavoitteita, mutta vain jos ne on tehty huolella ja oppimista tukevaksi. Tässä pari ehdotusta ranskalaisten viivojen tilalle sekä muita materiaalin virkistysvinkkejä.




Karsi sisältöä. Tee yksittäisen kalvon ja koko esityksen ydinainesanalyysi eli priorisoi mitä asioita ehdit esitellä sinulle varatussa ajassa.

Vähennä koko esityksesi diojen määrää. Näin osallistuja ei uuvu ja passivoidu kalvosulkeisten alle, vaan hänelle jää aikaa ajatella, kirjoittaa, kysyä, keskustella materiaalin asiasisällöstä. Ja mieti mitä asioita kannattaa yhteen kalvoon kirjoittaa. Mikään ei ole lannistavampaa kuin kalvo täynnä kymmeniä kokonaisia lauseita. Käytä lauseiden sijaan ydinsanoja. Muista, että materiaali ei ole sinun muistilappusi vaan tee se osallistujan oppimisen tueksi.

Tee visuaalisesti toimivat materiaalit. Kuva kertoo enemmän kuin tuhat ranskalaista viivaa. Laita ranskalaisten viivojen sijaan kuvioita, kaavioita ja piirroksia (Huom! Kokeile powerpointin smartart –työkalua). Piirroksia, kuvioita ja clipartin kuviakin voit muokata itsesi näköiseksi. Käytä valokuvia oikeasta elämästä tai ilmaisesta kuvapankista. Kun teet tekstiä käytä tarpeeksi isoa fonttia, elävöitä väreillä, käytä esityksen osittaista paljastamista (animaatiot). Kaikkea näitä tietysti kohtuudella.


Käytä muitakin havainnollistamisvälineitä! Aina käyttökelpoisia ovat perinteiset fläppitaulut ja tavallinen tussi- taikka liitutaulu. Kokeile uutta havainnollistamisvälinettä Preziä tai vanhempaa, mutta edelleen toimivaa tapaa mindmapia.

Anna läsnäolijoille mahdollisuus ajatella ja tehdä omia muistiinpanoja. Kuulijoiden oma aktiivisuus lisää heidän ymmärtämystään asiasta. Jos osallistuja saa tai joutuu tekemään muistiinpanoja itse, lisää se hänen oppimistaan. Älä siis tarjoa kaikkea valmiina, eli jätä aukkoja yksittäiseen kalvoon tai jätä koko kalvo kokonaan tekemättä. Voit jättää jopa kaiken esitysmateriaalin tekemättä, ja antaa sen tekemisen kokonaan osallistujan tehtäväksi. Uskallatko?

Intoa esitysmateriaalin virkistämiseen!

P.S. Pidimme OK -opintokeskuksessa syyskuussa yhden opintopisteen laajuisen koulutuksen asiasta. Lähipäivinä osallistujajoukko keskusteli asioista innokkaasti ja työsti opitun perusteella uusiksi oman koulutusmateriaalin. Tässä osallistujan kommentti mikä edisti oppimista koulutuksessa:
”Hyvä ja motivoiva kouluttaja, uudet asiat, innostunut ilmapiiri, oman työni kannalta keskeinen aihe.”

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Olemme iloisia kommentistasi!